گزیده سخنرانی استاد حسن رحیم پور ازغدی در همایش بررسی ریشه های فکری جریانهای افراطی درجهان تشیع
استاد حسن رحیم پور ازغدی روز یکشنبه 11 اسفند 92 در تالار اهل بیت علیهم السلام اصفهان در همایش بزرگ بررسی ریشه های فکری جریان های افراطی در جهان تشیع حضور به هم رسانید.
دراین مراسم که به همت دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برپا شده بود دکتر رحیم پور ازغدی به عنوان سخنران اصلی همایش به بررسی ریشه ها و علل تاریخی افراطی گری در جهان اسلام به صورت عام و مذهب تشیع به صورت خاص پرداختند، قابل ذکر است که قبل از سخنرانی دکتر ازغدی حجت الاسلام ارزانی رئیس دفترتبلیغات اسلامی ضمن خوشامدگویی به حضار، مدعوین و سخنران جلسه، به تلاش های دو ساله دفتر تبلیغات برای برگزاری این همایش اشاره کرده و ضمن بیان مقدماتی در خصوص موضوع مورد بحث در همایش به ذکر حدیثی از امام رضا(ع) پرداختند که حضرت می فرمایند: سه گروه هستند که درباره ی فضایل ما این گونه برخورد میکنند.
این سه گروه بعضی ها در حق ماغلو می کنند و به خاطر غلو دچار افراط می شوند یعنی مقام و شان ما که شان مشخصی است و حدی است که خداوند مشخص کرده این ها درباره فضایل و شان ما غلو می کنند. گروه دوم کسانی هستند که در حق ما تقصی می کنند، آن ها هم کسانی هستند که در حق ما تفریط می کند و گروه سوم کسانی هستنند که می آیند و عیوب دشمنان ما را برجسته می کنند و عیوب دشمنان ما را بازگو می کنند. حضرت در ادامه این سخن فرمودند کسانی که در حق ما غلو می کنند باعث می شوند که مردم شیعیان را تکفیر کنند.
دکترپورازغدی سخنان خود را با قدردانی از ذکر حدیث مرتبط با موضوع همایش در ابتدای برنامه آغاز کرد وگفت: اگر همین سه بلایی که حضرت رضا فرمودند بر سر دین خدا و اهل بیت نیاوریم دین راه خودش را به راحتی و به سرعت در تمام جهان طی می کند.
وی با اشاره به این که موضع بحث جریان های افراطی شیعه است متذکر شد: حتما این نیست که افراطیون یا افراطی گری یک نسبت خاصی با تشیع دارد.
پورازغدی ضمن تاکید بر نقش ائمه در مبارزه با افراطی گری در جهان اسلام و تشیع یاد آوری کرد: با اینکه همواره این مذهب تحت فشار حکومت ها و تحت تعقیب بوده و به اصطلاح امروزی تشیع همیشه اپوزیسیون حاکمیت ها بوده و همواره منتقد ، معترض و تحت تعقیب و درگیر مبارزه زیر زمینی و تقیه و شهدات و شکنجه بوده، علی رقم همه این فشارهای سیاسی مراقبت ویژه از خط صحیح معرفت کرده اند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه اولین کسانی که افراطیون را تکفیر کرده اند خود اهل بیت بوده اند گفت: تنها موردی که در تاریخ اسلام مشاهده کرده ام که حضرت علی مرتدی را اعدام کرده اند عده ای بوده اند که به حضرت علی همان نسبت هایی را می داده اند که مسیحیان به حضرت عیسی می دادند. وقتی عده ای این برخورد حضرت را دیدند اعتراض کردند و گفتند: اینها عاشقان شما بودند، آدم با عاشقان خود اینگونه رفتار نمی کند. حضرت در پاسخ به آنها فرمودند: اگر من در زمان خود با اینها این برخورد را نمی کردم بعد از من همان بلایی که بر سر مسیحیت آمد بر سر اسلام و بر سر تشیع هم می آمد.
وی در ادامه از اینکه علی رغم همه این مبارزات باز هم جریان افراطی گری ادامه پیدا کرد اظهار تاسف کرد و متذکر شد: به دنبال این رفتارهای جاهلانه عده ای دست به عوام فریبی زدند و با سوء استفاده از جهالت عوام برای خود دکان درست کردند.
پورازغدی با یادآوری این که عوام فریبی و رفتارهای غلو امیز از زمان حضرت رسول اکرم (ص) در دنیای اسلام وجود داشته به ذکر این روایت تاریخی پرداخت که بعد از جنگ خیبر و آشکار شدن دلاوری و شجاعت حضرت علی (ع)، عده ای نسبت های غلو آمیز به حضرت دادند و به تملق از حضرت پرداختند؛ امام علی (ع) در برابر آنان ایستاد و فرمود: از انچه بر زبان آوردید مقام من بسیار پایین تر و از آنچه که بر دل دارید مقام من بسیار بالاتر است یعنی اینکه تو در باطن بینی و بصیرت من حسابی باز نمی کنی که در مقابل من این چنین غلو می کنی، پس من را در ذهنت خیلی پایین حساب کرده ای .
وی در ادامه با اشاره به جریان افراطی گری در عصر معاصر به بیان این نکته پرداخت که درمورد افراطیون گفته می شود که این ها همچون خوارج بی پروا حرف می زنند و سخن می رانند در حالی که این صادق نیست. همچنانکه افراطیون مانند وهابی ها و تکفیری های شیعه درزمان شاه با شاه سازش می کردند اما در زمان امام خمینی سازش نکردند.
رحیم پور ازغدی با طرح این سوال که چرا افراطیون و تکفیری های شیعه در دوران ستم شاهی هیچ اقدامی در مبارزه با ظلم و فساد نکرده اند و بر عکس در زمان حکومت یک نظام اسلامی دست به فعالیت علیه این نظام زدند گفت: اینها رفتار خود در دوران پهلوی را تقیه می نامند حال آنکه این تقیه نیست. تقیه تاکتیک مبارزه و جهاد است؛ نه ترک مبارزه . کسانی که ترک مبارزه می کنند تقیه نمی خواهند ، تقیه یعنی جهاد مخفی، اینها گفتند تقیه یعنی ترک جهاد و سازش و همین تقیه متحجران با شاه در حوزه مشهد، اصفهان، قم و نجف و سازش با صدام خود را نشان داد.
وی با تاکید بر اینکه عدم آگاهی و جهالت، عوام فریبی، احساسات غلو آمیز و تحرکات جاعلان و سخن سازان عالم اصلی افراطی گری به صورت عام است یاد آور شد که فرقه منحوس بابیت و بهائیت با استفاده از همین فضا و با استفاده از طلاب و درس آموختگان جاهل مشهورترین و عالی ترین حوزه ها در زمان خود یعنی حوزه علمیه نجف شکل گرفت و هوادار و پیرو پیدا کرد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تمایز دادن بین علت افراطی گری در مذهب شیعه با سایر مذاهب و فرق اسلامی تاکید کرد: افراطی گری در تشیع حاصل جهالت نیست جاهلان قربانیان این جریانند این افراطیون هستند که با ساختن بت از خود اقدام به عوام فریب و جمع کردن مردم به دور خود می کنند.
پورازغدی در ادامه با بیان تفاوت های بین پیامبران و رهبران دینی با رهبران افراطیون پرداخت و گفت: افراطیون خودشان را بت می کنند درحالی که عالمان دینی خودشان را در دین محو می کنند. افراطیون از مکتب و خدا سوء استفاده می کنند و مکتب را قربانی خود می کنند در حالیکه عالمان دینی خودشان را فدای دین می کنند.
وی بزرگترین انحراف جریان افراطی گری را برخورد گزینشی با دین عنوان کرد و گفت: این جریان با مذهب گزینشی برخورد می کند و هر جا از مذهب را که دلشان بخواهد به عنوان مسئله درجه یک مطرح می کنند و لو مسئله ای از نوع درجه پایین تر باشد یا اصلا در مذهب نباشد. این جریان ها در مواردی نقل را کلا کنار می گذارند و در مواردی دیگر حدیث های مشکوک و نقل های ضعیف را بیان می کنند. این ها گاهی عقل گرا می شوند، همین مقدس ماب ها در جای دیگر عقل را کنار می گذارند و سوفی می شوند. این گروه می کویند همه احادیث قطعی و صحیح است در حالیکه خود گردآورندگان این احادیث از جمله علامه مجلسی بر صحت و سلامت همه احادیث اعتماد کامل ندارند.
رحیم پو ازغدی بهترین پاسخ به این جریانات را خطابه حضرت سیدالشهدا در منا می نامد که حضرت در آن خطاب به روحانیون آن جا فرمود: شما هر جا منافعتان به خطر افتاد داد زدید و هر جا پیمان و میثاق رسوال الله زیر پا رفت رد شدید. ایشان می فرمایند: مردم به خاطر خدا به شما احترام می گذارند در حالیکه شما همانند ملوک و شاهان راه می روید. شما حتی یک سیلی هم برای دین نخورده اید و هزینه ای نکرده اید.
وی ضمن اشاره به نگرانی امام خمینی درباره پر شدن فضای حوزه از روحانیون و طلابی از دست افرادی که مورد عتاب امام حسین قرار گرفته اند گفت: امام خمینی از ما و از همه نیروهای انقلابی می خواهد که همدیگر را تقویت کنیم و هشدار می هد که اگر دست به تخریب همدیگر بزنیم نتیجه اش تقویت جناح رفاه طلب در حوزه خواهد شد.
وی در ادامه تصریح کرد: علامه مجلسی در کتاب بحارالانوار ذکر میکنند که اغلب احادیث، صحیح نیستند و باید از منظر عقلی گزینش و اصلاح شوند و متأسفانه برخی افراد سودجو و فرصتطلب به دنبال این هستند که رد یک حدیث را به منزله توهین نسبت به ائمه(علیهم السلام) جلوه دهند، در صورتی که اگر قرار بود تمام احادیث صحیح باشند و تمام کتب روایی کامل و دقیق باشند، شاهد مشکلات متعدد در دین و زندگی نبودیم.
وی در پایان با اشاره به برخی تحرکات جریان های افراطی از قبیل نام نهادن هفته وحدت به هفته برائت و حرام اعلام کردن شرکت در راهپیمایی روز قدس هشدار داد: این جریان های افراطی شیعه که با ناسزاگفتن به تبلیغ تشیع می پردازد بزرگترین خدمت را به جریان وهابیت می کنند. اینها وهابیت را تقویت می کنند. هر شیعه ای در هر نقطه ای از دنیا کشته شود خونش بر گردن این افراد است زیر اینها به وهابی ها بهانه ای برای کشتن فرزندان شیعه می دهند.
وی ضمن تصریح بر این که افراد افراطی هفته وحدت را هفته برائت عنوان میکنند، ابراز داشت: اهلبیت(علیهم السلام) ما تأکید کردهاند که اهل تسنن از محبان ما هستند، و باید از افراطیها پرسید که تشیع به دست چه کسانی عزت یافته و این امام خمینی بود که بر مبنای عقل و تعقل، تشیع را در جهان عزت بخشیده است و هرچه به سمت تکفیر برویم، به علت بنای برهان و منطق در تشیع موجب مظلومیت شیعه میشویم.
دکترپورازغدی تحریف نقل، حذف عقل و قران و بدعت های مقدس مابانه را از جمله تاکتیک های جریان افراطی گری بر شمرد و یاد آور شد: استفاده از نقاط ضعف مردم در حوزه دین راه دیگر نفوذ جریان های افراطی است.